Interislander, Avalon park og Lower Hutt

Fredag

Kommer fint over med færgen. Ingen morgenmad om bord, trods skrevet på billet (noget med i stykker færger, eller noget), så henter flux vores camping morgenmad. Jeg får mig en lille morfar ombord, og kommer fint over, og i land.
Kører rundt i wellingtons gader med alt for stor mobilhome; søger tilflugt på nw s parkeringsplads, hvor vi kun må holde mens vi handler der, så… Vi handler noget frokost;-)
Herefter ud af byen, mod Lower Hutt.
Legeplads med eukalyptus træ.

Vi vil gerne blive i wellington området et par dage, men udbudet at Camp steder er ikke imponerende. Så vha airbnb finder vi frem til Penelope og Richard i Lower Hutt, lige på den anden side af bugten, og med tog forbindelse til wellington, så vi slipper for at køre rundt med mobil home mellem højhusene. Ud over Penelope og Richard, og også Døtrene Ruby og Harriet i huset.
Da deres værelse er udlånt til en bekendt, har vi fået lov til at overnatte 2 nætter foran deres hus, for så at have et værelse med 3 senge de 2 efterfølgende nætter. Passer os perfekt!
Bliver budt velkommen ved at blive inviteret til aftensmad med Richard, kylling, majs, salat. Spændende
samtaler: Richard er nedtrappende professor i geography, der nu bl.a. underviser på summerschool om ecotourism i NZ, aktuelt igang med en ordentlig bunke eksamens rapporter. Han ved noget om ALT. Og kan komme med gode svar på en masse af de ting vi har funderet over på vor vej rundt i NZ. Fantastisk:-)
Richard følger meget med i sport, er selv tidligere rugby spiller, og hans søn er professionel løber og OL deltager. Vi når at se vejr udsigten, at der er en ‘Southern’, det har forårsaget sne i Queenstown, på vej. Bevirker slem regn og vind i Lower Hutt, godt vi ikke skulle ‘krydser’ en dag senere!

Coquille Bay, thai aftensmad og parkeringsplads camping i Nelson

Tirsdag
Linus starter med at erklære at han ikke vil på gåtur idag. Eller have morgenmad, for den sags skyld. Men, gåtur var ellers lige præcis hvad vi havde planlagt. The barn, hvor vi har camperet natten over, ligger liiiige på kanten til Abel Tasman National park, så det er mega oplagt at gå en tur, og der er stort set ikke andet at lave..
Heldigvis tøer han lidt op, hen af morgenen, den gode Linus. Og vi kommer afsted med Laust på maven, og Linus (og os andre) til bens.
Vejret er strålende, lige som udsigten!
Vi vandrer en lille times tid, inden vi når til xxx Beach. Støver lidt rundt på stenstranden, og klatrer lidt rundt på nogle klipper, blot for at finde ud af at lige rundt om pynten ligger Coquinne Bay. Mega flot, og vi har den stort set for os selv. Aaaaaaahhh!

Hænger ud og får frokost, bade og daser.

Tilbage igen, bliver rehydreret (havde glemt vandflaskerne i mobilhome, tsktsk), og futter igen afsted.

I Nelson finder vi vha campermate-app’en, den bedst gemte dump station. Og de mest spøjse overnatningsmuligheder; p-pladsen ved NW, eller ved iSite.

Går og løbehjuler lidt rundt på Hovedgaden, ned til trafalgar square, og finder så den thai restaurant som de flinke damer i souvenirs butikken anbefalede.
På vej ud efter aftensmad, og lækker jordbær milkshake

ser vi dette skilt i vinduet;

de thai’er er nu så arbejdsomme

På vejen tilbage passerer vi et træ med 1000 sangfugle, vel at mærke af den new zealandske smukt syngende slags.

Vejrudsigten for Picton, de næste par dage, er lovende:

Det er vi RIGTIG glade for fordi, dels har vi billet til Dolphin swimming d 27 (torsdag), og dels skal vi ‘krydse over’ den 28..

Indslumring i gadelampens skær, og til lyden af de unge camperes mingling.

Summit Road, Christchurch

Fredag
Vågner op i en sky
Kommer til at se HVOR mange campervans, der faktisk holder lige omkring os… Top10 er let, men også overrendt af magelige turister. Afgang

Flotteste tur af kringlede veje på Summit Road. Flotteste udsigt.

Fra Summit Road kan man se både ned i Akaroa-bugten, samt ud Stillehavet. Eller, i princippet i hvertfald for der ligger en giga sky over de bays, der skulle være synlige deroppe fra. På sydsiden, omkring Akaroa, er skyen ved at være ‘brændt af’. Stemmer meget godt overens med nabo-schweitzerens beretning fra Dolphin watching; at så snart det var ude sf bugten, var der diset, blæsevejr og råt.
Ind til Chch; her er også overskyet, hvilket egentlig er ganske behageligt, taget i betragtning hvor meget sol vi fik i poolen igår.
Går sikkert og målrettet mod ‘vor’ cafe ved YMCA. Der er stadig byggerod over alt, og der arbejdes stadig ihærdigt på katedralen. Efter frokosten ervi hurtigt inde i ‘vort’ klatretræ i parken, forbi iSite og inde i museet, inden jeg hurtigt stæser mod City Council for at forhøre mig om en flax brochure, de skulle ligge inde med. Det gør de ikke.
Så vi skynder os tilbage til vor skude, og kører nordpå, kun afbrudt af proviantering i nw på vejen.
Trafikken er ‘tæt’ (alt er relativt, men i forhold til de landområder vi ellers har kørt i), og kørsel er derfor trættende, især det sidste stykke hvor vinden rusker godt i os. Men DEJLIGT at se bjerge igen! Vi stopper ved billig Camp, Waikari Reserve Campground (non-powered: 10$), tilberedes lækker aftensmad med drengene hopper i høet i nærliggende hø-lade. Mens vi spiser (frikadeller, uhm), blæser det op med lun vind: i følge iSite vil natten blive een af de varmeste.
Går efter en aften-is, men byens butik fører ikke noget sådant; is-fryseren er gabende. Men er trampolin på picnic området er der dog.
Natten bliver lang; det blæser virkelig op, og vor parkering med siden mod vinden gør at vor vogn bliver rusket GODT igennem. Jeg må rykke fra 1.salen til stue-etage, for ikke at blive mindet for meget om vor særdeles gyngende færgeoverfart fra Estland, i sin tid.

Hedebølge i akaroa, pool og finere fransk aftensmad

Fra starten af morgene er der lagt op til at det bliver en varm dag. Så aktivitetsniveauet er heeeeelt i bund. Efter morgenmad og noget tøjvask, går vi direkte til formiddagssiesta.

Jens passer Laust, mens jeg har travlt med at passe udsigten.

Siesta udsigt

Efter lidt frokost i campervanens skygge, dingler vi op til poolen, hele familien. Linus træder rigtig i karakter som vandhund, der bobber rundt med sin gule badering, i timer. -blot afløst af gentagne gange solbadning, balancerede på pool kanten.

Aftensmaden skulle have været frikadeller, men i heden har vi glemt at tage farsen ud af fryseren. Så vi må desværre gå ned i byen, og spise ude. Turen går igen gennem cikadelunden, hvor der VIRKELIG summes igennem. Restaurant valget falder på en finere, dyrere fransk restaurant, lige ved vandet. Og lige ved siden af legepladsen. Maden er typisk fransk; virkelig lækker, men ikke særlig meget. Så vi deles om Linus’ amerikanske pommes fritter, som der til gengæld er et BJERG af. Jeg får 2 forretter, den ene med RIGTIGT friskbagt lækkert brød, mums! Slutter af med en børne-creme brulé, inden de 111 trin / 60 meter op til camp’en tilbagelægges.
Indslumring til opvaskernes blide skramlen og cikadernes larmen…:-)
Total feriedag.

Akaroa og danske legekammerater

Onsdag
Skov-arbejder: stille aften, varmeste dag, jordskælvs bump på den tidligere rugby bane).
Videre ud over halvøen til Akaroa, med oste hamstrings stop ved mejeri ved Robinson Bay.
Ankomme tidligt til top10 Camp i akaroa, fin plads lige ved fælles faciliteter og legeplads.

Gåtur til akaroa
Is
Legeplads
Handle
Hjem igen, infernalsk cikade sang i cikade lunden.
Pool badning; Linus i voksen enden af bassinet. Bruses efterfølgende for at få varmen igen.
Aftensmad (mint-lam, laks og pølser, lækker salat) nær snuppet af måger, heldigvis reddet af nogle danske familier.
Linus legede fint og længe med danske unger, bl a butik, og hoppe i trampolin.
Smuk smuk aftenhimmel.

Og så lige et kompliment på dametoilettet, midt i tandbørstningen; en dame synes at jeg var rigtig pænt påklædt:-) dejligt at gå i seng på!

Mere farmyard, christchurch og casual camping

Tirsdag
Sove længe
Besøg af påfugle v morgenmad
Æselridning
Beton racerbil
ATV (linus og far, så far, og så Birgit)
Vaske tøj – turbo tørring på snor).
Svømmepool, alle zu sammen
Endelig afgang (man måtte nemlig godt blive på pladsen hele dagen, på afrejsedagen på denne unikke farm yard!)
VARM tur lige ud, lige ud, lige ud; lange stræk slet ikke dreje på rattet! Destinationen var egentlig akaroa, men istedet powershoppede vi sandaler til Birgit i et outlet mall i Christchurch forstaden Hornby, og fik pizza ved hell pizza, inden vi tussede 15 km videre, til en basic Camp på et kæmpe fladt ‘public area’, til 10$, sammen med 5 andre. Vi camperede lige v legepladsen, med bla båd fra Norge. -og den sejeste træhytte, i de gamle omkransende træer.

Pukaki, Tekapo, The Farmyard Holiday Park i Geraldine

Mandag
Efter en noget mainstream camping-overnatning i Twizel, snubler vi ind på denne lille perle af en overnatningsmulighed: farmyard holiday park i Geraldine.

Helt særegen, én stor legeplads, med alle mulige dyr (tamme påfugle, kaniner, hængebugesvin med multi farvede grislinger, æsler, kænguruer, lama, høns, ænder, en possum, etc) og allemulige fiffigheder og hjemmegjorte lege-redskaber; flyver på tager, betonstøbte racerbåd, ATV og racerbåd, svømmepool, hjemmelavet minigolf, mashmellow pit (aka bålsted), hjemmesvejset ubåd, etc etc. Seføli udekøkken og familiebaderum og selv klemmeholderen ved tørrestativet var hjemmegjort og fiffig. Sågar en fitness circuit, hjemme svejset, og med instruktionstegninger.
Absolut anbefalelsesværdig for småbørnefamilier!!!

Forinden, da vi i hast havde pakket sammen, fordi the kids sov længe, kørte vi fra Twizel, og gjorde mindre stop ved pukaki søen, købte lidt salmon i butikken, hoppede på de store dæmningssten, lod Laust blive powerdikket af en flok japanske tantre, og især: nød sublim udsigt hen over søen til Mount cook.
Herefter videre til Lake tekapo, og er kort smut forbi hotsprings. frokost blev indtaget i bilen, med udsigt til ind til flere ladninger japanske turister (nogle sågar i ens påklædning), og en forblæst gang bryllups fotografering. Blæsten og bølgerne var Stillehavet værdigt, og efter at være blevet blæst godt igennem ved søbredden, ved church of the good sheppard og endelig ved collie statuen, tog vi mod til os og kørte afsted med den 6m lange og 3,2m høje vindfanger af et mobilhome. Heldigvis var vi hurtigt væk fra den forblæste sø, og godt på vej mod Geraldine. Enkelt stop ved en fersken/abrikos-sælger (MUMS! altså til frugterne), ved Denmark Street (!), inden vi efter en mindre ufrivillig sightseeing fandt frem til nattens opholdssted.